Rafal Blechacz ovver de invloed van het publiek op zijn spel

Fragment uit interview met Rafal Blechaz in Preludium.

 

Blechacz studeerde behalve piano ook filosofie en behaalde een doctoraat met een thesis over de metafysica en esthetiek van de muziek. Met veel enthousiasme vertelt hij over het werk van de Poolse filosoof Roman Ingarden, waarbij de termen ontologie en fenomenologie vallen. ‘Als concert­pianist heb ik veel geleerd van de filosofie van Ingarden. Tijdens een concert wordt de muziek niet alleen door de mensen in de zaal gehoord, maar ook beleefd. Er is een wisselwerking tussen de emoties die ik op het podium achter de vleugel creëer en de emoties die het publiek op datzelfde moment ervaart. De reacties en de energie van het publiek beïnvloeden mijn spel. Dat wederzijdse proces maakt ieder concert een unieke en gezamenlijke ervaring. Ik heb dat tijdens de coronacrisis gemist en vond het daarom zo’n moeilijke tijd.’

 

 

 

Interview met Bruce Liu in Preludium

Bruce Liu: ‘Ik doe ook graag andere dingen dan pianospelen, zoals zwemmen, karten en goochelen. Op die manier blijf ik in balans, dat helpt me bij mijn concentratie als ik pianospeel. Die balans was ook belangrijk toen ik aan het Chopin­concours deelnam, dan moet je je onder grote druk kunnen concentreren, ook op de details. Iedereen die meedoet wil graag winnen, maar toch strijd je niet echt tegen elkaar, zoals bij een tenniswedstrijd. Je neemt het bij een muziekconcours alleen tegen jezelf op.’

 

Lees het hele interview in Preludium.

Als er geen basis is kan er ook geen top zijn

 

Interview met contrabassist Olivier Thiery in Preludium.

 

'Olivier Thiery moest nog afstuderen toen hij de baan in het Concertgebouworkest kreeg. Daar ontdekte hij eerst zichzelf en vervolgens zijn rol binnen het orkest. ‘Ik concentreer me tijdens het spelen vooral op wat ik voor andere musici kan betekenen.’

Interview met klarinettist Jelmer de Moed over zijn debuut in Het Concertgebouw

Voor het meinummer van Preludium interviewde ik klarinettist Jelmer de Moed over zijn debuut in Het Concertgebouw. Voor wie wil weten waarom hij zijn eerste muzieklessen in een garage kreeg, of hoe zijn samenwerking met de componiste Mathilde Wantenaar verloopt.