anjasicking.nl

Recensies

Over Ferrari's in de hemel

Een bespreking in NRC 

Saskia Pieterse: 'Diepe verlangens zijn er om te verdringen.' 

'Bij Sicking is het conformisme onontkoombaar.'

 

Ferrari's in de boekenrubriek van de Nieuwsshow.

Ingrid Hoogervorst: 'Wat Sicking laat zien: De belangrijkste momenten in ons leven dat zijn niet altijd grootse gebeurtenissen, dat kan ook een gedachte zijn, of een bewustzijn van een verlangen.''

  

Ferrari's op Tzum

Guus Bauwer: In een heldere stijl voegt ze in Ferrari’s in de hemel de verschillende verhaallijnen langzaam samen, resulterend in een ragfijn, gedetailleerd maar solide bouwwerk. Dat past wel bij dit als familieverhaal geafficheerde boek.

Lees hier de hele recensie.

 

Een interview op Hebban door Guy Doms en een recensie van Wout ten Have.

 

Vogue boekenclub

Maartje Laterveer: Anja Sicking schetst feilloos de angsten en verlangens van een familie die verlangt naar waar elke familie (meestal tevergeefs) naar verlangt: liefde. Geborgenheid. Een thuis.

 

Ook vier sterren voor Ferrari's op trotsemoeders.nl

 

En een mooie recensie van Douwe de Vries in Friesch Dagblad: Geen optimistisch thema maar het laat wel zien hoe in een tijd waarin individueel succes bijna een verplichting is, mensen ook ongelukkig kunnen zijn.

Over De tien wetten der verleiding

Dagblad de Limburger

'... razend knap ingedeelde roman.'

 

'Sicking laat het verhaal zien door de ogen van Merel , een meeloopster die vanuit een knagend geweten omhoog zit met haar Judas-rol, en zet zo de lezer voor een spiegel van zinnige vragen.'

 

'Ideaal boek voor wie meent anderen buiten te moeten zetten.'

 Koen Eykhout

 

  

De Telegraaf

'Sicking schetst een herkenbaar beeld van de seventies... Als tijdsdocument is het daarom geslaagd.'

Lies Schut

 

 

www.scholieren.com

'De compositie staat als een (school)muur en de thematiek staat geheel in het teken van “erbij willen horen.” Merel is eigenlijk ook een kind van de rekening door de tijdgeest geworden.
Anja Sicking schrijft een uitstekend leesbaar verhaal, dat ook scholieren van deze tijd nog zal kunnen bekoren. Wie kampt er ook vandaag de dag niet met het verschijnsel dat funest voor je leven kan zijn: het uitgestoten worden uit de groep?'

Kees van der Pol

 

 

Biblion recensie

'Een echte, vlot geschreven ontwikkelingsroman over het verlangen 'erbij te horen'. Aantrekkelijk boek, ook voor jongeren.'

Gonny Biezeveld

 

 

Over Het Keuriskwartet

Over Het Keuriskwartet

Vrij Nederland
‘Prachtig portret van vier geheel verschillende karakters, die niet verbonden zijn door vriendschap (die is zelfs geheel afwezig) maar door ambities.’  

Opzij
‘Een knappe kleine roman over thema's als mateloze ambitie, eerlijkheid en jaloezie.’

 

 

Trouw

Anja Sicking geeft een goed beeld van vier ambitieuze conservatoriummuzikanten, van het vele oefenen, schaven en luisteren. Door haar conservatoriumopleiding heeft ze geleerd dat alles draait om de uitvoering. De uitvoering van Het Keuriskwartet - foutloos en van grote klasse.’
Walter Kraut

 

 

Lees hier de hele recensie in Trouw

Marten Toonder/Geertjan Lubberhuizenprijs

Uitreiking van de prijs door Marten Toonder
Uitreiking van de prijs door Marten Toonder

Uit het juryverslag van de Marten Toonder/Geertjan Lubberhuizenprijs 2000


'Het
Keuriskwartet is een opmerkelijk debuut, omdat het ogenschijnlijk met zoveel gemak geschreven lijkt te zijn en wat betreft de uitwerking, sfeer en opzet tamelijk nuchtere trekken vertoont. De jury heeft dit stilistische aspect zeker laten meewegen in haar beslissing. Als we teruggaan naar het begin van dit betoog, waar we de verwachting uitspraken dat een goed boek moet borg staan voor een onvergetelijke leeservaring, dan voldoet Het Keuriskwartet aan die verwachtingen. Het is een onvergetelijk portret van vier jonge, ambitieuze klarinettisten. Het is vaardig, ambachtelijk bijna, geschreven en mag een parel genoemd worden tussen de overige debuten. De jury heeft genoten van de spanning die Sicking met betrekkelijk eenvoudige middelen heeft weten te creëren. Bovendien werd zij getroffen door de vloeiende stijl: recht door zee; er staat geen woord te veel in Het Keuriskwartet.

En ze weet haar verhaal een meerwaarde mee te geven. Een van de juryleden verwoordde het als volgt: `Het Keuriskwartet is meer dan een misdaadverhaal. Het gaat over het manipuleren van je talenten om de beste te zijn en het woekeren met je talenten om erbij te horen, waarbij jonge musici hun doel - het maken van mooie muziek - voorbijschieten.

Op grond van deze elementen vindt de jury dat Sicking deze letterkundige prijs dubbel en dwars verdient. De jury spreekt de verwachting uit dat Anja Sicking de letterkunst, de kunst van het schrijven, zal blijven beoefenen en wenst haar daarbij veel succes toe.'

 

Namens de jury van de Geertjan Lubberhuizenprijs 2000

 

Frans Meijer, voorzitter

Rudi van Dantzig, Robert Dorsman, Hermine de Graaf, en Eddy van Vliet

 

Juryrapport Dif/BNG Prijs 2005

Op donderdag 15 december werd in Kriterion te Rotterdam de winnaar bekend gemaakt van de Dif/BNG Prijs 2005 door jury-voorzitter Femke Halsema. Esther Gerritsen won €10.000,- en enkele weken rust en ruimte op het Franse kasteel Le ChatO om te werken aan een nieuw boek. Andere genomineerden waren: Mark Boog, Josien Laurier, Jan van Mersbergen, Ton Rozeman, Anja Sicking en Peter Terrin. De jury bestond uit Thomas van den Bergh (Elsevier), Arjen Fortuin (NRC Handelsblad), Annemiek Neefjes (NRC en De Standaard) en Fleur Speet (Het Financieele Dagblad).


Femke Halsema las uit het juryrapport voor: ‘De zeven genomineerde oeuvres staan volkomen op zichzelf, maar de jury ziet toch ook opvallende gelijkenissen. De auteurs zijn duidelijk gefascineerd door de binnenwereld van onopvallende, bescheiden levens. De meeste personages bestormen niet de hemel maar de kamers van het alledaagse bestaan. Ze zijn op zoek naar wat je met een ander kunt delen, naar verbondenheid of geborgenheid. Ze proberen samen te leven en tegelijkertijd deinzen ze ervoor terug, uit angst zichzelf te verliezen. Dát is hun worsteling, die zich uit in prachtig beschreven liefdes-, familie- en vriendendrama's.Politiek en andere vormen van straatrumoer spelen een ondergeschikte rol. Terrorisme, veiligheid, ethiek en tolerantie staan op de achtergrond, deze genomineerden zoeken het engagement niet in de buitenwereld. De maatschappelijke betrokkenheid zit vooral in de vraag verscholen of het tijdperk van het 'ik' nog wel voldoet, de vraag of het individualisme alle menselijke verlangens nog waar kan maken. De meeste karakters in de boeken zijn niet bezig met de vraag of ze de wereld kunnen veranderen, maar met de vraag hoe ze zich tot de buitenwereld verhouden.


Ook en misschien wel daarom is de literatuur van deze generatie voornamelijk ingetogen,
ook stilistisch. Het experiment, de stilistische pirouettes, het frivole taalspel, het is allemaal in de minderheid. Vaker zien we een voorliefde voor alledaagse taal, het sociale ritueel ervan, en daarmee hebben ze ook oog voor dubbele bodems, de valkuilen, voor datgene wat niet te zeggen valt. Deze auteurs maken de ontoereikendheid van de taal pijnlijk duidelijk. Lezen tussen de regels, daar gaat het om.’ (...)


‘Anja Sicking wist gelijk met haar debuut Het Keuriskwartet te overtuigen. Het verhaal heeft de spanning van een klassieke whodunit, hoewel de roman niet van spanning alleen afhankelijk is. Het gaat over vriendschap, ambitie, en vooral ook: over hoe je ongemerkt betrokken raakt bij iets wat je niet wilt - bij een gruwelijke daad - en meer nog, eraan deel gaat nemen. Op subtiele wijze laat de auteur zien hoe dwingend een groepsproces kan zijn: er komt een moment waarop je geen greep meer op de gebeurtenis hebt, een moment waarop je je autonomie verliest, waarop je overgeleverd bent aan een ongrijpbare dynamiek.

Hoeveel macht over je leven heb je eigenlijk als individu? Hoe maakbaar ben jij en hoe maakbaar is de wereld om je heen? Het zijn actuele vragen die Sicking in haar tweede, historische roman De stomme zonde verder uitwerkt. Anna voelt een groot verlangen naar verbondenheid, ze stelt zich voor dat de muziekuitgever Malapert op een dag bij haar zal horen. Die droom valt uiteindelijk in duigen: ze hoort bij niks en niemand en ze kan dit falen zichzelf misschien niet eens kwalijk nemen. Hoe graag denken we dat we de willekeur van het lot kunnen uitbannen, maar hoe sterk blijkt het keer op keer toch weer te zijn: daarover heeft Sicking twee prachtige romans geschreven.’

Over De stomme zonde

Young Writers Festival Seoul
Young Writers Festival Seoul

 

NRC Handelsblad
'Wat De stomme zonde tot een knap boek maakt is de manier waarop Sicking Anna in haar eigen woorden tot een tragische figuur boetseert. De mooiste voorbeelden daarvan zijn de passages waarin Anna vertelt over de rok die ze met Assepoestergeduld van een duurgekochte stof maakt.'
Pieter Steinz

 

 

De Volkskrant
'Een bescheiden sympathieke roman (...) Door die hint geeft Anja Sicking deze gave roman over een vrouw die geen slachtoffer was, maar door een combinatie van omstandigheden en haar karakter wel veroordeeld altijd een buitenstaander te blijven, een subtiele toets van aandoenlijkheid.'
Arjan Peters  

 

lees hier de hele recensie in De Volkskrant 

 

De Standaard
'Anja Sicking bevestigt talent. De stomme zonde is een heel klassieke, degelijke historische roman. ... geregeld is haar proza verrassend en de constructie is doordacht tot in de kleinste details.'
Mark Cloosterman  

 

 

De Limburger
'Pas door dit verhaal te vertellen - het staat in de ik-vorm - maakt de hoofdpersoon Anna ook van haar eigen stomme zonde een roepende zonde. En geeft de schrijfster deze - ik zeg het niet gauw - meeslepende, historische roman de universele lading mee: leven is schuld verzamelen. En liefde troost.'
Koen Eykhout   

 

 

KulturSPIEGEL
"Erschreckend detailliert und spannend zu lesen, schildert Sicking vor der Kulisse eines authentischen Skandals ... die damaligen Vorstellungen von Moral und Sexualität" 
 

  

Rezensionsnotiz zu Süddeutsche Zeitung 

Atmosphärisch stark und von suggestiver Kraft sei dieser im 18. Jahrhundert spielende Roman, lobt Rezensent Harald Eggebrecht.

 

 

 Ostthüringer Zeitung
Ein "Roman über unterdrückte Gefühle und verbotene Leideschaften ... Anja Sicking erzählt sensibel und anrührend die Geschichte einer Dienstmagd, die ihre Träume verliert, weil sie Komplizin und Zeugin wird."

 

RADIKL KİTAP (Turkije)

 

'During the days when Turkish State Minister Responsible for Women and Families Aliye Kavaf defined homosexuality as " a biological disorder", even "a disease" and some people supported her, I found an interesting book: the novel "Günah" by Anja Sicking, Dutch author born in 1965.

 

Literature is really an interesting branch of art: a novel you write about the past of your own country can fit the actuality of another country like a glove...

 

 ... I also need to say that Anja Sicking is a professional musician. When she writes the novel she benefits from her classical music education perfectly. She depicts De Malapert's melancholic world in such an elaborate detail that only a musician can do.